Weer aant werk - Reisverslag uit Abidjan, Ivoorkust van Sheera - WaarBenJij.nu Weer aant werk - Reisverslag uit Abidjan, Ivoorkust van Sheera - WaarBenJij.nu

Weer aant werk

Door: Sheera

Blijf op de hoogte en volg Sheera

17 April 2008 | Ivoorkust, Abidjan

Even een korte update van de laatste twee dagen...
Gisteren heb ik voor het eerst Angele te pakken gekregen en ik heb gevraagd of ik met haar samen de CDV mocht doen (centrum d'epistage volontaire). Dit was wel leuk, want zo was gelijk mijn hele ochtend gevuld. Mensen komen daar om zich te laten testen en krijgen gelijk ook informatie over hoe ze besmetting kunnen voorkomen en hoe ze het best kunnen leven als ze positief zijn. De gesprekken kan ik goed volgen en dat was dus wel interessant! Ik heb alleen zelf niets gedaan als meekijken en ik vroeg wat dingen tussendoor aan de patienten. In de middag heb ik Funke geholpen met haar scriptie die ze helemaal in t frans moet doen en over haar ervaringen gepraat. Zij komt uit Burkina Faso, maar ze heeft van te voren een jaar frans gestudeerd om het hier te kunnen redden. Dat had ik ook moeten doen! Ookal gaat t leren van frans snel als je wel moet!
Daarna nog langs M.E.SA.D geweest en wat met de kinderen gepraat en de educateurs. Daar is het altijd gezellig. Voor de kinderen daar is de aandacht fijn en de mensen die er werken zijn gewoon ook heel relaxed.
Vandaag kreeg ik om 7 uur 's ochtends een smsje of ik niet wilde lesgeven op een andere school, over le Sida. Zeker wil ik dat! Dat vind ik leuk! Het was dan ook weer erg geslaagd. De leerlingen waren erg actief en de directeur vroeg me of ik niet 9 maanden op hun campus wilde werken om engelse les te geven. Dit begint wel pas t volgende schooljaar. Het is een katholieke school, met zelfs een grote kerk op de campus en de jongens slapen er ook de hele week. De meisjes niet, maar de klassen zijn wel gewoon gemengd. Vooraf vroegen we even netjes of we alles gewoon mochten bespreken, of er onderwerpen waren wat een beetje taboe was. Maar hier was totaal geen sprake van: Aids is belangrijk, preventie is nodig! Dat was dus ook een goede insteek. We waren namelijk eerst bang dat we misschien teveel zouden shockeren. We hebben namelijk een serie foto's die we laten zien van geslachtsziekten en patienten met Aids. In de klas zaten alleen maar jongens, iedere woensdag hebben ze een uur om iets voor zichzelf te kiezen. Ze kunnen gaan sporten, koken, engelse les en dus ook onze les. Ik vind het erg jammer dat het niet wat meer tijd in de week is. Hier heb ik namelijk wel het gevoel dat ik iets nuttigs doe!


Dat was t weer voor nu!

Kussie, Sheera

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sheera

Sheera in Ivoorkust: Ver weg Alleen Culture shock Zelfontplooiing Psychologie: HIV/AIDS / Conflicthantering Verder ZIEN dan selectieve aandacht kijkt in NLD Een TEST Een UITDAGING Een DROOM

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 42804

Voorgaande reizen:

20 Februari 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: